torsdag 18 augusti 2011

Den lille atomfysikern

Visst kommer ni ihåg experimentlådorna "Den lille elektrikern" och "Den lille kemisten". Jag fick tyvärr ingen sådan låda och följdaktligen blev jag heller ingen elektriker eller kemist.

Med nedanstående låda kan era barnbarn experimentera med kärnkraft i mindre skala. Nu tycks dock kärnfysiker inte vara det mest optimala yrkesvalet med tanke på det som hänt i Japan.
 
Denna leksak, "Gilbert U-238 Atomic Energy Lab" såldes endast mellan 1950 och 1951 och var mycket dyr. Innehöll bl a följande spännande saker:
  • Geigermätare
  • Elektroskop
  • Fyra uranmalmprover
  • En Wilsonkammare för att studera joniserande strålning
  • Manual
  • Molekylmodeller
  • Tre batterier
  • En bok "Prospektering av uran"
  • En serietidning "Dagwood splits the atom"


    1 kommentar:

    1. Vad jag kan komma ihåg så hade vi aldrig sådana..men vi byggde lego min bror och jag, det blev alla möjliga och omöjliga versioner.
      Gärna motorer typ V8 och sånt och helt utan ritningar.

      SvaraRadera