fredag 27 januari 2012

Hisingsbron och Göta Älvbron

Hisingsbron var en svängbro mellan Hisingen och Göteborgs centrum. Det var den första broförbindelsen mellan Hisingen och fastlandet och längden var 175 meter. Bron var en järnkonstruktion tillverkad vid Eriksbergs Mekaniska Verkstad och användes fram till 1968 då Tingstadstunneln öppnades. Hisingsbron revs 1969.
På den bron var det ingen uppförsbacke så den använde vi alltid när vi cyklade in till stan. Ibland fick man stå och vänta medan något fartyg passerade. Det var en svängbro så det var ju lite spännande att titta på när hela bron vreds. 
Hisingsbron

Hisingsbron vid broöppning.



Den nya bron mellan centrum och Hisingen, Göta Älvbron, invigdes den 26 november 1939. Vid invigningen var bron endast fyrfilig, men breddades senare till sex filer samt cykel- och gångbanorFram till 1968, när Tingstadstunneln öppnades, gick den tunga genomfartstrafiken på E6, tidigare Rv 2, över Göta Älvbron. Jag kommer ihåg vilka enorma bilköer det var på eftermiddagarna när alla varvs- och volvoarbetare skulle hem till fastlandet.
Ett par vykort från troligtvis 50-talet




Idag ser det ut så här med Götatunnelns nedfart till vänster. Göta Älvbron har egentligen tjänat ut, men finns kvar på övertid och måste ersättas inom den närmaste tioårsperioden. 




Fram till 1967, efter att Älvsborgsbron invigdes 1966, kunde man även ta färjan mellan Färjenäs och Klippan men även där var det långa köer på eftermiddagarna. Tråkigt för bilisterna, men bra för mig. Där sålde jag eftermiddagstidningen GT till uttråkade bilförare som satt i bilkön till färjan. Bra inkomst när man gick i skolan och var 12-13 år. 
1975 såg det ut så här vid Färjenäs. Färjeläget är kvar, men inga färjor trafikerar det.



Nu för tiden ser det ut så här vid gamla färjeläget. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar