torsdag 2 augusti 2012

Dokumentation

1936 såg det ut så här vid Herkulesgatan - Gamla Rambergsvägen i Göteborg. Dessa gator ligger vid foten av Ramberget, inte långt från Ättestupan. Vi ska vara väldigt tacksamma över att det fanns fotografer som dokumenterade dessa miljöer. Idag har vi billiga digitalkameror med minneskort på X antal Gb. Vi kan utan vidare bränna iväg hur många exponeringar vi önskar utan kostnad och sedan redigera bilderna i datorn. Annat var det förr när film var dyrt och det var ett helt företag att ta fram ett foto i mörkrummet. Dessutom håller en svartvit bild i århundraden medan vi idag lever med risken att hårddisken kraschar, lagringsmedier byts i en rasande takt och ingen vet hur länge en DVD skiva håller eller om den ens går att spela upp om 20-30 år. 
Hur ska våra barn och barnbarn kunna hantera de bilder vi idag så enkelt tar fram? Svaret är att ingen vet. 
Jag filmade mycket med min videokamera, en Sony Hi-8, när barnen var små och har naturligtvis dessa kassetter kvar. Det är fantastiskt roligt att ha dessa filmer med hyfsad kvalitet på ljud och bild, men hur länge finns det möjlighet att spela upp dem? Ingen vet. Som tur är fungerar fortfarande videokameran och jag har fört över filmerna till digitalt format. De ligger på två olika hårddiskar plus att jag bränt ner dem på DVD. Ändå är jag osäker på hur jag i framtiden ska hantera dessa viktiga dokument. Hur många videokassetter ligger gömda och glömda i hem där ingen har kunskapen eller intresset att digitalisera dem? Det är absolut ett problem för kommande generationer.
Jag köpte videokameran hösten 1991 när min dotter föddes och betalade då 14 000 kr för den. Det motsvarar idag ca 19 300 kr! Mycket pengar, men filmerna på barnen är idag ovärdeliga! 
Bild: Göteborgs Stadsmuseum
Juli 2012 ser det ut så här. De fina husen på vänster sida av G:a Rambergsvägen är sedan länge rivna men de på höger sida finns kvar. Tyvärr har man satt upp eternitplattor ovanpå träfasaden, men det var ju så man gjorde med många hus på 50- och 60-talet. Den vackra stenläggningen på Herkulesgatan är naturligtvis ersatt med asfalt. 


4 kommentarer:

  1. Som sagt - ett problem blir det men kanske inte i första hand ett tekniskt sådant utan ett ekonomiskt och praktiskt problem?

    SvaraRadera
  2. Originalen kvar plus det digitala utspritt på olika lagringsmedia, mycket mer kan man nog inte göra just nu.

    SvaraRadera
  3. Samt kanske att skriva ut vissa bilder på ett bra papper?

    SvaraRadera