onsdag 17 oktober 2012

Fem-böckerna

Jag hittade en gammal Fem-bok i källaren, Fem och kidnapparna. Jag tror det var i 10-11-årsåldern som jag läste alla Fem-böcker jag kom över. Låna dem på biblioteket gick inte eftersom de inte ansågs vara bra litteratur för barn... Några köptes och andra lånades av kompisar så jag tror nog jag läst de flesta. Vad jag minns så var de spännande böcker och ett annat minne är att de åt mat nästan jämt!

Böckerna är skrivna av den engelska författarinnan Enid Blyton (1897-1968). Hon började skriva barnböcker på 1930-talet och är mest känd för sina ungdomsdeckare. Blyton skrev mer än 600 böcker som är översatta till närmare 90 språk. Totalt har hennes böcker sålts i över 600 miljoner exemplar!

1 kommentar:

  1. Morsan brukade läsa högt ur Fem-böckerna på kvällen innan sovdags för mig & syrran när vi var små! Favoriten var Fem stoppar spöktåget, tror den hette så, den handlade om ett tåg i alla fall.
    Se där, ännu ett tecken på att jag skulle ha blivit lokförare!

    SvaraRadera