tisdag 16 oktober 2012

Lumpen på I15

Perra på luckan. Observera att det inte är mina platåskor!

För inte så länge sedan mönstrade alla unga män. De som ansågs dugliga gjorde sedan sin militärtjänstgöring någonstans i Sverige. Så är det inte idag. Man kan tycka vad man vill om lumpen, men för en del gossar var det säkert en nyttig upplevelse. Själv gjorde jag lumpen 1974-75 som spaningssoldat på I15 i regniga Borås. Vi fick hämta ut skidor och snöutrustning men någon snö kom det aldrig. Skidexercis på kaserngården blev det i alla fall... ;-) 
Så här drygt 40 år senare är det absolut inte något jag vill ha ogjort, men minnena från skoskav, mörkervecka, vapenvård, cykeltolkning och annat elände finns kvar. Sova 20 man i ett militärtält var inte heller någon höjdare. 
Vi var den näst sista kullen som utrustades med cyklar, därefter fick grabbarna åka bandvagn. Oj vad Perra har cyklat i trakterna kring Borås. Det var "hjälm på", AK4:an på ryggen och iväg till Bråt skjutfält, Pickesjön, Funningen eller andra intressanta resmål... 
Cykelvård i Borås 1974-75

Cykeltolkning var också en spännande och fullkomligt livsfarlig sysselsättning på smala, krokiga grusvägar.

En annan kul cykelövning var bårtransport! Jo, vi provade på det också men ingen ville ligga på båren. Konstigt...

Slarvade man bort någon pryl (eller möjligen tog hem, grönskjortorna var perfekta att ha under skinnstället när man körde mc...) så skulle det skrivas AFSE-blankett (Anmälan Förlorad Skadad Effekt)

Här är den bok som gällde när man gjorde lumpen, "Soldaten i fält" eller som den med militärens förkortningar kallades, SoldF.

En nyttig erfarenhet från militärtjänstgöringen som jag burit med mig genom åren är: När du tror att du är totalt slut, så har du faktiskt ca 50 % kapacitet kvar innan du dör...

Så småningom blev det muck och här har vi stannat till i Rävlanda på väg mot Göteborg. Till vänster min Saab -64 och till höger Nisses Volvo 144 -68.
MUCK! Perra längst till höger i bild.

Som avslutning får det naturligtvis bli Muckar-Twist med Cool Candys från RAGGMUNKoFLASK. På den länken hittar ni mycket go musik!




6 kommentarer:

  1. Appropå cykeltolkning så minns Du säkert att det hände att det gick som tusan uppför och stod nästan stilla när det gick utför... detta lite beroende på vart man var i kön... Larsson ordnade så att han satt på en traktor :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Larsson valde definitivt rätt plats...

      Radera
  2. Välbekanta och goa bilder! Men jag får rätta dig på en punkt, det var kullen 75-76 som var sista som inte var motoriserad. Jag låg där från aug 75 till maj 76 på Livkompanitet och hade cykel och tolkning och satt aldrig i någon bandvagn eller på en traktor, det minns jag mycket väl :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja då har jag fel, men när vi muckade fick vi höra att nästa kull skulle åka bandvagn och slippa cyklandet så vi var bara så avundsjuka. Rättat i bloggen.

      Radera
    2. Jag kollade innan så jag inte låg inne 74-75 :-) men det var 75-76. I nästa kull 76-77 fanns min nuvarande arbetskollega, och de var de fösta som var helmotoriserade. Borta var då allt vad cykel och tolkningslinor hette. Under mina två repmöten var givetvis cykel och tolkning tillbaka. Men tredje repmötet slopades för oss just därför att då skulle även repmöten motoriseras.

      Radera
  3. Kul... jag fick alltid cykeltolka lägst bak men så var jag ju tävlingscyklist...=)

    SvaraRadera