söndag 7 oktober 2012

Rälsbussar Del 3

Här kommer så den tredje och sista delen i min trilogi om de svenska rälsbussarna.
Foto: Knut Ragnar Holme


I mitten på 70-talet började rälsbussarna från 50-talet bli slitna. SJ ville helst lägga ner alla olönsamma järnvägar som trafikerades med dessa fordon, men se det ville inte Sveriges Riksdag. SJ var därför tvungna att ta fram en ny modell. En helt ny konstruktion var för dyrt, så man skickade ut en delegation på tre man i Europa för att se vad som fanns färdigt på marknaden. Det man hittade var en västtysk och en italiensk motorvagn. De hyrdes in för provkörningar 1975-76. 

Den tyska vagnen DB 627 i Östersund våren 1975.
Foto: Lars-Olov Karlsson

Den italienska Fiat-vagnen ALn 688 i Sveg februari 1976.
Sveriges Järnvägsmuseum

Fiat-vagnen gör uppehåll i Hackås. Beställde man i förväg så levererade Beda Kristoffersson en kaffekorg på plattformen.
Sveriges Järnvägsmuseum

Förarplatsen på ALn 688 såg ut så här.
Sveriges Järnvägsmuseum

En färgbild på italienaren under provkörningarna på Inlandsbanan 1975.
Foto: Erik W Johansson

Efter omfattande provkörningar kom man fram till att den italienska motorvagnen hade betydligt bättre förutsättningar att klara svenska vinterförhållanden än den västtyska.100 exemplar av de nya rälsbussarna beställdes för leverans 1979-81 i ett för Sverige modifierat utförande och de fick littera Y1. Vad man missade vid beställningen var att det behövdes utrymme för gods i tågen. Man provade att koppla på en vanlig godsvagn efter rälsbussen, men motorerna var för svaga. 
Två Y1 med godsvagn i Hoting 1980.
Foto: Arne Hällqvist

Y1 med godsvagn i Hackås 1980.
Foto: Bengt Gustavsson

Det slutade med att beställningen fick ändras så att 12 av fordonen levererades med utrymme för både resenärer och gods. Dessa fick littera YF1. På bilden en YF1 med ett extra dörrpar till resgodsutrymmet.


En bild på det först levererade fordonet, nr 1267, i Östersund 1979. Den har två Fiat dieselmotorer på tillsammans 430 hk. Vikten är 45 ton och största tillåtna hastighet är 130 km/h. Senare byttes fiatmotorerna på de flesta vagnar till dieslar från Volvo.



Två av SJ:s nya rälsbussar i italienska Cuneo inför resan till Sverige.
Foto: Diego Garelli

Av sysselsättningspolitiska skäl byggdes 30 av de 100 motorvagnarna av Kalmar Verkstad med komponenter från Fiat i Italien. Bilden visar en Y1 i Kalmar 1980.


Som så ofta när det gäller tåg, drabbades även dessa nya rälsbussar av barnsjukdomar. En del komponenter var relativt oskyddade. Motorernas kylluftintag satt under vagnen och vintertid täpptes de igen. Följden blev att motorerna gick varma. Intagen fick byggas om och placerades istället på vagnens sida. Även dörrarna krånglade mycket i början. Det var många italienare som kom hit för att modifiera tågen, och några hittade kärleken och blev kvar i Sverige.
På nedanstående bild syns de modifierade luftintagen som ser ut som lådor på vagnsidan.
Foto: Andreas Långström

Så blir det några blandade bilder på SJ:s Y1 i orignalfärgerna. Först en YF1 någonstans i Sverige.
Foto: Hans Broman
Mellerud 1985.
Foto: Bernt Talbrant

Ivarsbjörke mellan Sunne och Torsby 1987.
Foto: Helmut Philipp

Två Y1 tillsammans med två gamla Da-lok i Karlskrona 1989.
Foto: Bernt Talbrant

Oskarshamn 1986.
Foto: Bernt Talbrant

Mellansel 1986. Den lilla svarta manicken som syns mellan strålkastaren och frontrutan tror jag var ett prov med ultraljud för att skrämma bort renar från spåren.
Foto: Bernt Talbrant

Och så en vinterbild från 1983.
Foto: J-E Hedlöv

Fikastopp i Ulriksfors 1990. Kaffet hämtas på perrongen.
Foto: Bernt Talbrant

Två generationer rälsbussar i Hultsfred 1981.
Foto: Jonny Saljefeldt

Två Y1 och en Tb vid vändskivan i Kil 2007.
Foto: Helmut Philipp

I slutet på 80-talet började länstrafiken successivt ta över de olönsamma järnvägslinjerna och därmed också fordonen. I samband med detta skulle varje länstrafikbolag ha sitt eget färgschema och Y1:orna började dyka upp i en mängd olika färgkombinationer.

Inlandsbanetåget passerar den kombinerade bil- och järnvägsbron över Pite Älv.


Tågmöte i Falerum mellan Linköping - Västervik.


Jönköpings länstrafiks "Krösatåg" i en tidig färgsättning 1986 där man bara klistrat på dekaler. 
Foto: Bernt Talbrant

Ett vackert foto på "Krösatåget" i nuvarande färgsättning 2011.
Foto: Bernt Talbrant

Pågatåg i Malmö.
Foto: Fredrik Tellerup

Östgötatrafiken.
Foto: Ingemar Gustafsson

Även SJ har haft en modernare färgsättning på sina Y1.
Foto: Bernt Talbrant

En udda fågel är "Amanda", en Y1 ombyggd till biogasdrift. Fordonet sägs fungera bra, men brist på biogas har gjort att det stått stilla de senaste åren.




En och annan incident har under åren inträffat som här vid Nås 2004.
Foto: Mars H

Efter ca 30 års trogen tjänst fasas nu dessa rälsbussar ut. En del har sålts till järnvägsföretag i forna Jugoslavien och ett par till Norge. Här en Y1 i Kroatien 2007



...och en i Kosovo 2009.



Inlandsbanetåget i jämtländska Åsarna 2012. 



Bäst före datum har gått ut för Y1 och ersättaren rullar sedan 2003 på spåren. Den kallas Y31/32, eller "Itino" som tillverkaren Bombardier föredrar att kalla den i sin marknadsföring. Begreppet rälsbuss existerar inte längre, utan numera kallas dessa fordon för motorvagnar. 
Foto: Magnus Lindman
Tidigare inlägg i min trilogi om rälsbussar: Del 1 och Del 2


Källor: Boken Rälsbussar av Arne Hällqvist, jarnvag.net, Vänner och bekanta samt Perras eget huvud.


6 kommentarer:

  1. Dom har man åkt som liten...

    SvaraRadera
  2. Åkte mycket i dessa rälsbussar vintertid i mitten på 80-talet, när det var riktigt kallt frös bromsarna fast!

    SvaraRadera
  3. Tjat Tjat! Att Konsum i Åsarna va stängt! Det är bara att komma åter. Nästa sommar??
    Rälsbussen går här förbi varje dag under sommaren och på helgerna under resten av året.
    Mellan Östersund och Mora går den.

    SvaraRadera
  4. Mycket trevligt om de orange tågen jag minns från barndomen! Tråkigt att en av Y1:orna brann ut igår vid Finnerödja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilder på vraket.
      http://perrasmotornostalgi.blogspot.se/2012/10/utbrand-y1.html

      Radera
  5. Hello, someone knows something about the Y1R railcars being sold to Uruguay?

    SvaraRadera