onsdag 31 oktober 2012

Saab 95 "Trubbnos"

Pressvisningen av Saab 95 skedde i Linköping den 12 maj 1959. Anledningen till att man valde Linköping istället för Trollhättan berodde på att de tre prototyperna hade tillverkats i största hemlighet på Saabs flygplansfabrik. Till en början gjordes alla 95:or i Linköping men tillverkningen flyttades senare till Trollhättan. Totalt tillverkades endast 40 exemplar av årsmodell 1959, alla med "självmordsdörrar" och instrumentpanel från 93B. 
Saab 95 1959




Saab 95 hade en ny tvåtaktsmotor på 841 cc, 38 hk och 4-växlad låda.






En vacker reklambild på den tvåfärgade 95:an.






En underbar reklamfilm från 1961.


Tvåfärgad Saab 95 rullar ut ur fabriken i Linköping.




En tidig skiss på Saabs kommande kombimodell.







Här ser vi ett antal Saab 95 på järnvägsvagnar från Skandiatransport. Året är 1960 och platsen Linköping.
Foto: Arne Gustavsson

Foto: Arne Gustavsson


Saab 95 årsmodell 1960.



...med gott om plats för vovven.





På årsmodell 1962 kom den sk "osthyveln".







Årsmodell 1963.






Årsmodell 1964.





När Erik Carlsson tillsammans med kartläsaren Walter Karlsson skulle köra Monte Carlo-rallyt 1961 valdes 95:an eftersom det var den enda modell som hade 4-växlad låda. Han kom på 4:e plats efter tre st Panhard Tigre PL17, trots att han var snabbast. Det berodde på att fransmännen hade hittat på ett handikappsystem som gynnade fyrtaktsdrivna (läs franska...) bilar. 1962 och 1963 stod han dock överst på prispallen, men då i en Saab 96.







Ett härligt klipp från Monte Carlo 1961 med Saab 95, Amazon, Volvo PV, Citroën m.fl.

Ett filmklipp till från Monte Carlo 1961 finns HÄR.




Jag måste också tipsa om en film från Saab år 1960. Den handlar om både bil och flyg och är ett fantastiskt tidsdokument. Några bilder ur filmen. Länk till filmen från filmarkivet.se finns "HÄR" 






För att kontrollera att den kommande Saab 96 håller tätt i motorrummet, ligger en man på motorhuven och tittar genom en plexiglasskiva medan bilen körs genom vatten!!! 
Av egen erfarenhet vet jag att detta test inte riktigt räckte till. Fördelaren satt precis bakom grillen och var väldigt känslig vid regn med driftstörningar som följd.





1 kommentar:

  1. Saab 95 är en klassiker och en väldigt snygg sådan

    SvaraRadera