torsdag 8 november 2012

Perras Honda 750 -73

Våren 1973 bytte jag in min Yamaha 650 XS-2 mot en ny Honda CB 750. Kawasaki hade då kommit med sin 900 Z1 och jag var i valet och kvalet vilken jag skulle köpa. Kawan var dyrare så det blev Hondan pga ekonomin. Jag ville ju ha råd att köra också och en första utlandsresa var planerad. Jag fick mc:n levererad till garaget i en trälåda och det var spännande att skruva ihop den och trycka på startknappen för första gången.
Här är jag och min dåvarande flickvän Eva. Vi är packade och startklara inför resan till Österrike och Italien 1973. 

Med tält, sovsäckar och övrig campingutrustning blev viktfördelningen på motorcykeln inte helt optimal. I Malmö införskaffades ett par sidoväskor i galon för att få ner tyngdpunkten. Det blev något bättre men inte bra...

I Tyskland fick jag punktering bak, men det ordnade sig eftersom Perra varit förutseende och tagit med sig däckjärn och reservslang.
Jan i röd tröja och Perra i svart.
Vid gränsen mellan Österrike och Italien inhandlades rabattkuponger för bensin. Den var nämligen ruskigt dyr i Italien då.

Vi kom så småningom fram till Rimini i Italien. Därifrån gjorde vi sedan utflykter till Venedig och San Marino.


Vintern 1973-74 modifierade jag Hondan med dubbla skivor fram, sadel från Stigefelt och ett Dunstall clip-on-styre. Det blev bara ett hundratal mil i det skicket innan den byttes in till min första Suzuki GT 750.


1 kommentar:

  1. Toppeninlägg! Som vanligt då du visar lite "privata" bilder.

    SvaraRadera