tisdag 26 februari 2013

Linbana och Bergbana i Göteborg

1923 hölls en jubileumsutställning i Göteborg med anledning av att staden fyllde 300 år. Den skulle hållits 1921, men blev fördröjd på grund av sviterna efter kriget. Det var en jätteutställning som räknade in inte mindre än 
4,1 miljoner besökare varav 41 000 av dessa var internationella gästerDet var en ansenlig besökssiffra för en stad som då hade 230 000 innevånare. Utställningen öppnade den 8 maj och stängde den 30 oktober.


Bl.a. Götaplatsen, Konstmuseet, Naturhistoriska museet, Botaniska trädgårdenLisebergSvenska Mässan, Slottskogsvallen och Torslanda Flygplats var byggnader och institutioner som byggdes till denna utställning.




En spännande attraktion var en linbana mellan Liseberg och utställningsområdet vid Götaplatsen. Den byggdes av stockholmsföretaget Nordströms, var 375 m lång och åkturen tog ca 4 minuter.


Man åkte sk "luftgondol".








Linbanestationen vid utställningsområdet låg bakom Götaplatsen ungefär där nuvarande Universitetsbiblioteket ligger.


Vid Liseberg var en enklare byggnad uppförd.


Ungefär här gick linbanan där Korsvägen nu ligger. Vid Liseberg låg stationen på höjden bakom Universeum.

Men det var inte nog med linbanan. En annan trevlig attraktion som byggdes var en bergbana som också låg bakom Götaplatsen. Den hade sin dalstation vid Näckrosdammen. Därifrån gick den upp på berget och slutade vid en annan av utställningens attraktioner, ett högt fyrtorn. Längden på bergbanan var 210 m, nivåskillnaden 46 m och denna åktur tog ca 3,5 minut. För bygget lånades järnvägsräls från Statens Järnvägar eftersom bergbanan bara skulle vara kvar under utställningen.
Fyrtornet och bergbanans två vagnar.
Bild: ekeving.se






Utsikt över mässområdet från Fyrtornet. Bergbanan syns längst ned i bild.



Karta över mässområdet med lin- och bergbanan.
Bild: ekeving.se  Kartan hämtad ur en sammanställning gjord av Staffan Lillienberg.

Jag upptäckte att vi faktiskt har en form av bergbana (eller är det en hiss?) även idag i Göteborg. Den går på Universeums högra sida.


Bergbanan revs ju som sagt efter att utställningen stängts. Finns det ändå några spår kvar av den? Här krävdes en arkeologisk expedition! Ner med kameran i ryggsäcken och iväg till Näckrosdammen.
Efter att ha letat en stund hittade jag stället där bergbanan började. En del fundament finns faktiskt kvar! (Klicka för större bilder)





Det är bara att ta sig uppåt. Man ser fortfarande ungefär var banan har gått.


Och kolla här! Vid bergbanans f.d. toppstation finns dessa lämningar kvar! Här ser man tydligt att det varit någon form av wirekonstruktion.


Grunden till Fyrtornet finns fortfarande kvar




...liksom grunden till en mindre rund byggnad. Skall vi gissa på en kiosk?

Utsikten uppe på berget är fantastisk!
Nu har arbetet med Göteborgs 400-årsjubileum påbörjats. Man har bett stadens innevånare att komma med förslag och idéer. Vad tror ni om en Monorail runt staden? Då skulle turisterna slippa en del av Göteborgs trafik- och spårvagnskaos...

Källor:
Göteborgs Stadsbibliotek
Göteborgs Stadsmuseum (foton)
Wikipedia
boksamlarenigoteborg.blogspot.se
ekeving.se
Perra

3 kommentarer:

  1. Jätteroligt att få se! En utflykt till fyrtornsberget kommer att ske! Monorail låter inte helt fel! Varför inte en ny bergbana, på samma ställe!

    SvaraRadera
  2. Grunden till den mindre byggnaden du gissar på kiosk var en annan mindre fyr. Det finns fotografier på båda fyrarna i Göteborgs stadsmuseums bildarkiv.

    SvaraRadera