onsdag 13 februari 2013

Västanfläkt och Lilla Bommen

Jag har ett minne från barndomen när familjen åkte en sightseeingbåt som hette Västanfläkt. Västanfläkts turistbåtar fanns i Göteborg från 1940-talet fram till 1966 och gick till Nya Älvsborg och på kvällskryssningar till Långedrags värdshus. 
Med Västanfläkt fick turisterna se lite mer av Göteborgs hamn än om de åkte Paddan. 



Ville man åka med dessa trevliga fartyg, fick man bege sig till Västanfläkts Turiststation som låg vid Lilla Bommen.



Notera den inklädda bilen!












Här ligger sannolikt Västanfläkts samtliga fartyg vid kaj. Snygg gul tankbil från Koppartrans! 










En intressant bild från okänt årtal. I mitten ser vi Västanfläkts Turiststation. I bakgrunden Frihamnen och längst till vänster ligger en av Göta kanalbåtarna vid kaj. I bildens övre högra hörn skymtar Göta Älvbron. Klickar man på bilden kan man studera en del spännande fordon. Notera att på denna bild finns inte Barken Viking. Det innebär att bilden är från före 1957.


Barken Viking, byggd 1906, inköptes 1957 av Göteborgs stad för att användas som lokaler för yrkesskolans sjömansavdelningar. Skeppet används idag som hotell, konferensanläggning och restaurang. Verksamheten drevs tidigare av Liseberg, men 2013 blev Hotell Barken Viking en del av ESS Hotell AB som också har hand om bl.a. Ystad Saltsjöbad, Falkenbergs Strandbad och Palace Hotell i Göteborg.



Två bilder med Viking och en av Västanfläkts båtar på väg in.




På 1950-talet såg det ut så här vid Västanfläkts Turiststation. Allra längst bort bakom träden skymtar Länscellfängelset.







Länscellfängelset byggdes 1887 och revs 1972 när Götaleden byggdes. 



Lilla Bommen och cellfängelset kring år 1900.



På ett flygfoto från Västra Nordstan år 1929 ser vi cellfängelset i mitten av bilden.


Lilla bommen 1929.



Vid båtarna fanns naturligtvis en fotograf på plats som livnärde sig på att fotografera och sälja foton. Bilden från 1948.




1952




I bildens övre vänstra hörn syns Västgötabanans gamla stationshus. 



Fyra bilder från 1954.














Året är 1959.


Västanfläkt under den nästan färdiga Älvsborgsbron. Året är 1966, alltså den sista säsongen innan trafiken lades ner.
Foto: Roy Jonasson

Ett foto taget efter 1966 eftersom sightseeingtrafiken med Västanfläkt är nedlagd. Turiststationens byggnad finns dock fortfarande kvar.



Också detta  flygfoto är taget efter 1966. Turiststationens lilla bruna byggnad med vitt tak ser onekligen ganska ensam och övergiven ut...


Ett flygfoto från okänt årtal, men nu är Västanfläkts Turiststation ett minne blott. Götaleden har byggts men biltrafiken är tyvärr en effektiv barriär mellan staden och vattnet. 2006 invigdes Götatunneln, och nu kunde äntligen biltrafiken gå under jord.   




Förbi Lilla Bommen gick också Södra Hamnbanan.







En bild från 60-talet. Längst upp till vänster i bild kan man, med lite god vilja, skymta Gamla Hisingsbron. Innan Götaleden byggdes fanns här också en spårvagnslinje. Notera spårvagnarna som är kopplade en framåt och en bakåt. Detta gjordes inför högertrafikomläggningen då man på så sätt kunde använda både höger och vänstervagnar.




Gamla Hisingsbron 1967. Den revs 1969 efter att Älvsborgsbron och Tingstadstunneln öppnats.




Lilla Bommen och Viking. Till höger syns bl.a ett vitt och ett rött fartyg. Det är fartygsmuseet som nu är flyttat till Packhusplatsen och kallas Maritiman.





Hamnbassängen är numera gästhamn men så många fritidsbåtar ligger här inte en mulen februaridag 2013. Det stora "röret" är Torsten Henrikssons gångbro som förbinder Nordstan med Lilla Bommen och längst till vänster syns Göteborgsoperan. Barken Viking finns kvar men är flyttad och ligger nu längs med älven. En av masterna och fören syns till höger i bild.



Annat är det sommartid då båtturisterna slåss om platserna och det är liv och rörelse på kajerna. 




4 kommentarer:

  1. Hej jag undrar var du fått bilderna från om man skulle vilja få tag på någon av dem?

    SvaraRadera
  2. Fina bilder men nu ser det mörkt ut vid Lilla Bommen

    SvaraRadera
  3. Lilla Bommen har blivit Göteborgs svar på Knivsöder

    SvaraRadera