måndag 13 januari 2014

Lokomotiven Cyclopede och Impulsoria


Cyclopede

Det hästdrivna lokomotivet Cyclopede konstruerades av engelsmannen Thomas Shaw Brandreth 1829.


Hästen travar på ett löpband gjort av plankor fästa vid två rep. I varje ände finns en trumma och däremellan fyra löprullar. På den ena ändens trumma finns kugghjul som driver hjulaxeln. Genom att förflytta trumman i sidled kan man få två olika utväxlingar.


Inför öppnandet av järnvägen Liverpool - Manchester anordnade järnvägsbolaget en tävling för att utröna vilket lokomotiv som skulle vara lämpligast att köpa. Prissumman var 500 £ och tävlingen hölls i Rainhill 1829. Till start kom fem lok. Det hästdrivna Cyclopede och de ångdrivna Perseverance, Sans Pareil, Rocket och Novelty. Här är de fyra ångloken som deltog i Rainhill.

 
Cycloped var det första ekipaget som bröt tävlingen när hästen trampade igenom brädorna på löpbandet. Att man överhuvudtaget ställde upp med ett hästdrivet ekipage verkar märkligt då ångan redan fått sitt genombrott.
Nästa ekipage att bryta var Perseverance. Det skadades på väg till tävlingen, men hann repareras. Loket lyckades inte nå de nödvändiga 10 miles per timme (16 km/h) och togs därför ur tävlingen.
Sans Pareil kom nästan i mål men fick ge upp på grund av sprickbildning i en cylinder.
Det sista avhoppet var Novelty som fick bryta på grund av skador på ett ångrör. Novelty som var konstruerat av svensken John Ericsson tillsammans med John Braithwaite, var lätt och snabbt med 28 miles per timme (45 km/h). Det var också publikens favorit.
Rocket som konstruerats av bröderna George och Robert Stephenson, var det enda loket som slutförde tävlingen och blev därmed vinnare av priset på 500 £. Det lyckades nå en topphastighet på 30 miles per timme (48 km/h) dragande 13 ton. Stephensons fick därmed uppdraget att tillverka loken för järnvägen Liverpool - Manchester.
"Novelty" och "Sans Pareil" på Rainhills 1829

På Sveriges Järnvägsmuseum i Gävle finns en vacker modell av Novelty.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


På museet finns också en fullt körbar kopia av Novelty. Den byggdes 1980 och plockas ibland fram vid högtidliga tillfällen.
Gävle 2003  Foto: Daniel Nordling


Impulsoria

Impulsoria var också ett lok som drevs av hästar på ett löpband. Det var egentligen en vidareutveckling av Cyclopede. Det var nu ånglok som gällde som dragkraft på järnvägarna men konstruktörerna italienarna Clemente Masserano och Andrea Crestadoro gav inte upp idén med hästar. Impulsoria byggdes i Italien, fraktades till England och provkördes 1850 i Nine Elms, en stadsdel i London. Loket ställdes 1851 ut på den stora utställningen "The Great Exhibition" i Crystal Palace.
Även på Impulsoria travade hästarna på ett rullband av träplankor. Kraften överfördes till hjulen med hjälp av rep och variabla remskivor. Tack vare remskivorna kunde fordonet då ha olika hastigheter och vridmoment. Topphastigheten kunde till och med vara högre än hästarnas hastighet. Fordonet kunde köra både framåt och bakåt, och det var också möjligt att koppla ur drivningen medan hästarna fortsatte gå på löpbandet. Loket kom upp i 7 miles per timme (ca 11 km/h) under försöken då man troligen använde två hästar, men man trodde att en slutversion skulle kunna nå 15 till 20 miles per timme (24-32 km/h) med fyra hästar och då skulle köra ifrån en ångmaskin. Var denna konstruktion möjligen ett embryo till den holländska biltillverkaren DAF:s senare innovation Variomatic?
Jag förmodar att denna konstruktion utvecklade 2-4 hästkrafter... ;-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar