fredag 31 januari 2014

Med Linjebuss genom Europa

Det var spännande ekipage som Linjebuss körde med kors och tvärs genom Europa i slutet på 40-talet och början på 
50-talet! 1946 hade företaget linjer till Paris, Basel och Prag. 
Linjebuss Sweden-Switzerland Express Line



Linjebuss Swedish Trans-European Bus Lines



Linjebuss hade  fem semitrailer-ekipage och de var byggda 1944-45 på Volvo LV 290-chassien som egentligen var ett lastbilschassi med motorhuv. Motorn var en 140 hk Volvo FB på 7565 cc och b.l.a. styrning och pedalställ kom från 
busschassit B 40. Trailern var 15,8 m och hade plats för 47 personer.
Volvo LV 290   Bilden från läsvärda Larssons Blogg.



Två av bussarna hade karosser från Hägglund & Söner och tre från ASJ. De gick först på gengas, men efter krigsslutet på bensin. Hägglundsbussarna var stationerade i Göteborg och ASJ-bussarna i Västerbotten.



En bild från 1945 på en Hägglund-buss med gengasaggregat.



Och en ASJ-buss, också den byggd för gengas.
Bild: SJK


En av Linjebuss Hägglundare.




En av bussarna, LB 159, blev senare utställningsbuss åt Motormännens Riksförbund, därefter kylskåpsutställning och hamnade så småningom på skroten i Långaryd.
Källa: Eric Collin
Foto: Eric Collin



ASJ-buss.







En resa Luleå-Neapel tur o retur som kördes 11 dygn i ett sträck. Uppgiften var att transportera Japans utvisade militärattaché i Sverige general Makato Onodera och ca 50 andra japanska medborgare till hamnen i Neapel för vidarebefordran med båt till Kurihama. 
Bilderna från tidningen Ratten år 1946.













En resa till Paris. Bilderna från tidningen Ratten år 1947.
Färjeläget i Hälsingborg



Bron över Lilla Bält



Färjeläget i Korsör







Picnic i det gröna



Gränsbommen Belgien-Frankrike



Bild: Spårvägsmuseet 


Bild: Spårvägsmuseet 


Bild: Spårvägsmuseet 



En buckla i plåten...



I Göteborgsgaraget.
Bild: Bo Norvinge




Lite mer om semitrailer-bussar.

Sveriges första semitrailer-buss levererades till Flygvapnet 1939. Dragbilen var en Volvo LV 180.



Bussen kallades ibland för "Kålmasken".





Också SS, Stockholms Spårvägar har haft en semitrailer-buss.
“Kamelen kallades en buss av semitrailer-utförande, det vill säga dragvagn med påhängsvagn, som tillverkades som en prototyp 1946 av AB Scania Vabis i Södertälje och AB Hägglunds & Söner i Örnsköldsvik. Det 15 meter långa fordonet, som fick litterabeteckningen H14, visade sig mindre lyckat i stockholmstrafiken och trots den stora passagerarkapaciteten med 41 sittplatser och lika många ståplatser, upprepades aldrig modellen och bussen gick inte heller i trafik någon längre tid. Bussen fick sitt smeknamn efter puckeln på den främre delen av taket till påhängsvagnen. Puckeln var nödvändig som kompensation för det upphöjda golvet i påhängsvagnens främre del över dragvagnens bakre axel."
Text och bilder: Spårvägsmuseet






Här är en riktig specialare, en tysk förkrigs Kässbohrer-semitrailer med plats för 170 personer!




Hela reportaget i Ratten 1946. (Klicka för större bilder).





Hela reportaget i Ratten 1947. 



3 kommentarer:

  1. Lite av pionjäranda på dåtidens Linjebuss. De var nog ganska tidigt ute i världen med sina abonnerade resor. Jobbade där något år och körde sjukresor som en skottspole mellan Sjuhärads orter. Linjebuss bytte namn till Connex runt 98-99? och heter numera Veoila, men det visste väl alla.

    SvaraRadera
  2. Linjebuss ägdes av familjen Axelsson-Johnson dvs rederiet Johnson line. Bedrev stadstrafik i flera städer samt beställningstrafik. SJ gjorde en förfrågan om bussverksamheten var till salu. Svaret blev: Vi kan köpa SJ istället!

    SvaraRadera
  3. Ett mycket trevligt inlägg från en pionjärtid som Tony skriver (tack även för att Du länkar).

    SvaraRadera