söndag 6 april 2014

Floda-Tåget

Floda-Tåget varje sön- och helgdag ut till vackra sport- och promenadplatser. Inte klockan 10.00, utan klockan 10 precis! 
En annons från Statens Järnvägar år 1932.


Tag plats! Stäng dörrar och grindar! Nu följer vi med på denna resa i då- och nutid och njuter av Mjörns och Sävelångens, Färgens och Ömmerns vackra nejder.


Så här såg det ut på Göteborgs Central på 30-talet. På spår 3 står ett elektriskt motorvagnståg X3a. Dessa tåg gick i Göteborgsområdet fram till 1939 då de flyttades till Malmö. På spår 4 står ett persontåg med ånglok och på spår 6 ett persontåg med okänd dragkraft..
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Samma vy april 2014. På spår 6 står nu SJ:s tvåvåningståg X40 och på spår 3 och 4 SJ:s snabbtåg SJ 2000 (X2000). 





Floda station 1935. På den tiden fanns förutom stationshus med godsmagasin också en trevlig liten kiosk och ett ställverk.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Floda station 2014. Ställverksbyggnaden är borta och nu är det en fjärrstyrd pendeltågsstation. Tåget är ett av Västtrafiks nya pendeltåg X61 tillverkat av franska Alstom.





Stationen i Norsesund 1935.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Norsesunds pendeltågsstation 2014. Bangården är borta och det gula stationshuset är nu restaurang "Stationen Norsesund".



Stationshuset och det gamla godsmagasinet. 



Naturligtvis hade stationen ett ställverk och det var beläget på andra sidan av bangården vid sjön Sävelångens strand. 
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Ställverket är rivet, men grunden finns fortfarande kvar.






Västra Bodarne år 1935.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum


Anhaltstationen Vestra Bodarne.







Västra Bodarne april 2014. Något stationshus finns inte längre, nu är det bara Västtrafiks väntkurer.


Det lilla gula huset var tidigare postkontor men när det lades ner blev det pizzeria. Nu verkar huset stå tomt.



Går vi ner mot sjön Mjörn, kan vi beskåda vackra Villa Sommarro.









Sugen på en glass? Tyvärr, kiosken är stängd...




Så kommer vi till resans slutmål Alingsås. Stationshuset, byggt 1857, med ställverket till vänster i bild. Notera den lilla trevliga kiosken bakom flaggstången! Bilden är från 1935.
Bild: Sveriges Järnvägsmuseum

Alingsås 2014.


Vi lämnar stationsmiljön och tar en promenad in mot Alingsås centrum. Först passerar vi museiparken. Huset till höger är Alströmerska magasinet som 1731 uppfördes av Jonas Alströmer, mannen som sägs ha infört potatisen i Sverige.
På Lilla Torget står bussarna.








Notera den trevliga kiosken!








Fortsätter vi sedan framåt på bron över Lillån kommer vi till Stora Torget.



Stora Torget någon gång på 50-talet.


Stora Torget 1948.
Foto: Daniel Bruno



Så avslutar vi resan med en promenad till Nolbygårds Ekobageri & Kafé. Här blir det fika i en klassisk gammal rälsbuss. Vi väljer bland alla godsaker som produceras hos Lasse Bagare och tar med det ut till rälsbussen tillsammans med en kanna kaffe!





2 kommentarer:

  1. Jag gillar "då och nu" bilder.

    SvaraRadera
  2. Åh, vilken härlig resa, nostalgisk tripp. Jag vidhåller att mycket var bättre förr - åtminstone mer gemytligt och trevligare. Kul med ett fik i rälsbussen men jag skulle hellre se dem på räls och i trafik.

    SvaraRadera